Rola wyspecjalizowanych agencji, konsultant贸w i sfer interesu w procesie komunikacji marketingowej w polityce.
Personalizacja kampanii i rosn膮ce znaczenie doradc贸w politycznych, zdaniem wielu autor贸w s膮 widocznym skutkiem zastosowania zasad marketingu w polityce[1]. Przyjmuj膮c regu艂y post臋powania marketingowego wyra偶a si臋 niejako zgod臋 na fachowe przygotowanie i zarz膮dzanie kampani膮. Kampania wyborcza zdaniem ameryka艅skiego specjalisty Neil Collins'a jest "Jak trzyaktowa sztuka. Fina艂owy akt pojawia si臋 tylko w dniu elekcji"...
W aktach pierwszym i drugim menad偶er kampanii kieruje kandydatem, rozwija organizacj臋, definiuje strategi臋 i taktyk臋 kampanii i wprowadza je obie w 偶ycie"[2]. Kampanie reklamowe staj膮 si臋 bardziej ni偶 kiedykolwiek profesjonalne i zinstytucjonalizowane. Profesjonalizacja komunikowania politycznego polega na: "przyswojeniu przez podmioty rywalizacji wyborczej oraz zastosowaniu w dzia艂aniu politycznym zespo艂u coraz bardziej przemy艣lanych i wyrafinowanych metod, stworzonych przez specjalist贸w z pogranicza 艣wiata nauki i praktyki politycznej, sprawdzonych naukowo oraz przetestowanych empirycznie"[3]. R.Agranoff przedstawi艂 list臋 specjalist贸w, kt贸rych zatrudnia si臋 przy tego typu kampaniach. Lista ta obejmuje a偶 34 specjalno艣ci, w艣r贸d kt贸rych nale偶y wymieni膰: specjalista od komunikowania spo艂ecznego, politycznego i masowego, specjalista od poszukiwania 藕r贸de艂 finansowania kampanii, specjalista w zakresie marketingu politycznego i technik wyborczych, specjalista od spraw medi贸w, charakteryzator, trener w zakresie umiej臋tno艣ci m贸wienia i publicznych wyst膮pie艅, specjalista od niewerbalnego komunikowania, politolog, itd.[4].
Kandydaci polityczni mog膮 w kampanii wyborczej albo ca艂kowicie zda膰 si臋 na prac臋 konsultant贸w, albo te偶 aktywnie w艂膮czy膰 si臋 do dzia艂a艅 w kampanii wyborczej. W pierwszym przypadku mo偶e doj艣膰 do konfliktu interes贸w, kt贸rymi kieruj膮 si臋 poszczeg贸lne strony - cele kandydata (zwykle o d艂ugofalowym charakterze) a cele konsultant贸w mierzone sukcesem rynkowym (postrzegane przez pryzmat skuteczno艣ci dzia艂a艅). Dlatego te偶 znacznie bardziej optymalna jest sytuacja druga, w kt贸rej podmiot polityczny wsp贸lnie ze specjalistami ustala takie kwestie jak: strategi臋 kampanii, g艂贸wne tematy kampanii, wyb贸r najskuteczniejszych sposob贸w komunikowania z wyborcami i ustalenie relacji pomi臋dzy kandydatem a konsultantem. Proces profesjonalizacji kampanii wyborczych zdaniem B.Dobek-Ostrowskiej ma trzy podstawowe cechy: wi臋kszo艣膰 kraj贸w koncentruje si臋 na ameryka艅skim modelu kampanii wyborczych, wielu politycznych doradc贸w jest lojalnych wobec ideologii partii, dla kt贸rej pracuj膮 (identyfikuj膮 si臋 z ni膮) oraz w perspektywie mo偶e oznacza膰 ograniczenie roli partii politycznych w procesach wyborczych na rzecz zawodowych komunikator贸w[5]. Agencje reklamowe 艣wiadcz膮 swe us艂ugi dla polityk贸w podczas kampanii wyborczych. W Wielkiej Brytanii czy USA normalne jest darzenie przez dan膮 osob臋 swym zaufaniem jednej albo drugiej partii (laburzyst贸w albo konserwatyst贸w czy demokrat贸w albo republikan贸w) - zw艂aszcza, 偶e rynek polityczny w tych pa艅stwach jest w zasadzie podzielony wp艂ywami g艂贸wnie tych dw贸ch partii od wielu ju偶 lat. St膮d agencje reklamowe regularnie obs艂uguj膮 konkretne partie polityczne i wcale nie musz膮 si臋 z tym kry膰. W USA dzia艂a tak偶e kilkadziesi膮t agencji reklamowych, kt贸re zajmuj膮 si臋 wy艂膮cznie reklam膮 polityczn膮 i spo艂eczn膮. Ze wzgl臋du na r贸偶nice pomi臋dzy poszczeg贸lnymi stanami w USA kandydaci przewa偶nie jednak zatrudniaj膮 lokalne agencje. Wielu mened偶er贸w, dyrektor贸w kreatywnych, a nawet prezes贸w wielkich agencji reklamowych wsp贸艂pracuje tak偶e na w艂asn膮 r臋k臋 ze sztabami wyborczymi. Specjali艣ci, pracuj膮cy w trakcie kampanii wyborczej wydaj膮 p贸藕niej ksi膮偶ki i ciesz膮 si臋 s艂aw膮. Mniej lub bardziej udana kampania jest dla nich najlepsz膮 reklam膮.
W Polsce jest natomiast inaczej - wi臋kszo艣膰 z nich woli si臋 nie przyznawa膰 do pracy w trakcie kampanii wyborczej jakiegokolwiek kandydata czy ugrupowania politycznego. Nie tylko koszty kampanii s膮 owiane jak膮艣 dziwn膮 tajemnic膮, ale nawet nazwy firm kt贸re zosta艂y wynaj臋te do prowadzenia kampanii wyborczej. Wiele agencji reklamowych zapewnia, 偶e nie zajmuje si臋 marketingiem dla kandydat贸w politycznych, a ich przedstawiciele twierdz膮, 偶e nie maj膮 poj臋cia, kto z konkurent贸w pracuje przy kampaniach wyborczych[6]. I.Jaworska, t艂umaczy to mi臋dzy innymi: mo偶liwo艣ci膮 przegrania przez kandydata, utrudnieniami zwi膮zanymi z p贸藕niejszym wi膮zaniem agencji z danym podmiotem politycznym, przewra偶liwieniem ludzi na punkcie polityki i baga偶u przesz艂o艣ci[7]. Zdaniem A.G艂owackiej informacja o tym, 偶e prof. Bralczyk pisze przem贸wienia dla jednego z kandydat贸w bardzo mu zaszkodzi艂a[8]. M.Szyma艅ski t艂umaczy niech臋膰 kandydat贸w do zatrudniania specjalist贸w "obaw膮, by wyborcy nie odnie艣li wra偶enia, 偶e stosuje si臋 wobec nich przekaz inny ni偶 merytoryczny"[9]. Pe艂nomocnik wyborczy jednej z partii w Polsce (LPR) uwa偶a艂 z kolei, 偶e reprezentanci tego ugrupowania politycznego s膮 "do艣膰 jednoznaczni ideowo i wszelka kreacja mog艂aby tylko zaciemni膰 obraz"[10]. Neil Selby uwa偶a, 偶e polskie firmy b臋d膮 ujawnia膰 wsp贸艂prac臋 z podmiotami politycznymi w
聽trakcie kampanii wyborczych, dopiero wtedy gdy nasza scena polityczna ustabilizuje si臋[11]. Kandydaci, jak twierdzi wielu specjalist贸w, bardzo cz臋sto najpierw wyra偶aj膮 ch臋膰 wsp贸艂pracy z doradcami, ale w konsekwencji wiele decyzji podejmuj膮 samodzielnie, nie konfrontuj膮c tego z nimi lub po prostu przerywaj膮 na jakim艣 etapie wsp贸艂prac臋, twierdz膮c, 偶e nie mia艂a ona dalszego sensu. Ca艂a kampania w takiej sytuacji jest niekonsekwentna i niesp贸jna, a tym samym ostatecznie nieskuteczna. Przeprowadzaj膮c wywiady z cz艂onkami sztab贸w wyborczych pracuj膮cymi dla poszczeg贸lnych kandydat贸w do urz臋du prezydenta miasta w trakcie ostatnich wybor贸w samorz膮dowych w Wielkopolsce w 2002 roku mia艂am okazj臋 przekona膰 si臋 i偶 argumentacja ta jest prawdziwa. Podczas wybor贸w prezydenckich w 2000 roku najbardziej otwarcie do pracy na rzecz kandydat贸w przyznawa艂y si臋 firmy: agencja Tuba (pracuj膮ca g艂贸wnie nad kreacj膮), Stratosfera (w zakresie doradztwa) i agencja public relations Impress Art (tworz膮ca wizerunek). Analizowa艂y one poczynania konkurencji oraz zmiany preferencji i doradza艂y w zakresie kluczowych punkt贸w strategii wyborczej kandydata A.Olechowskiego. Sztab innego kandydata -聽 M.Krzaklewskiego twierdzi艂, 偶e ma umow臋 z agencjami na nie ujawnianie kto przygotowuje od strony reklamowej kampani臋 wyborcz膮 tego kandydata. Z kolei Prezydent A.Kwa艣niewski ubiegaj膮cy si臋 ponownie o urz膮d po uprzedniej wsp贸艂pracy ze znanym w 艣wiecie specjalist膮 od marketingu w polityce Jacques'em Sequel膮 zdecydowa艂 si臋 podczas kampanii wyborczej w 2000 roku na zlecanie wyspecjalizowanym agencjom czy specjalistom w danej bran偶y (re偶yser, producent, grafik) tylko realizacji pomys艂贸w tworzonych przez jego sztab wyborczy. Agencje te, pytane dlaczego przyznaj膮 si臋 do takiej wsp贸艂pracy, odpowiada艂y, 偶e po prostu nie wstydz膮 si臋 ich produktu. Wydaje si臋, 偶e jest to najistotniejsza kwestia do rozwa偶enia przez agencj臋 czy specjalist臋 podejmuj膮cego si臋 wsp贸艂pracy z danym podmiotem politycznym. Jak偶e celnie uj膮艂 to L.Stafiej: "Mo偶e w proszkach nie ma wi臋kszego znaczenia, czy 艂adnie pachn膮, byle by nie niszczy艂y tkanin. Ale w dziedzinie idei potrzeba wi臋cej odpowiedzialno艣ci: to wa偶ne, czy wspieramy idee po偶yteczne i w jakim wspieramy je stylu. G艂os oddany dzi臋ki zabiegom marketingowym na program wyborczy (...) ma wi臋ksze znaczenie dla naszego 偶ycia codziennego i kultury politycznej ni偶 poparcie u偶ytecznego programu pralki automatycznej. Reklama i szerzej sztuka komunikacji - cz臋sto zachowuje si臋 jak lekarz, kt贸ry ratuje 偶ycie nie bacz膮c na to, czy ratuje cz艂owieka porz膮dnego, czy 艂otra. Nies艂usznie uzurpuje sobie prawo do takiej profesjonalnej oboj臋tno艣ci. Jej komercyjnym pobudkom daleko przecie偶 do przysi臋gi Hipokratesa"[12].
Specjali艣ci ca艂y czas, zdaniem Ph.Kotlera staj膮 przed dylematami etycznymi. Jak m贸wi cytowany autor: "Sam odm贸wi艂em pomocy przedsi臋biorstwom sprzedaj膮cym wyroby tytoniowe i bro艅 paln膮. Jednak inni specjali艣ci od marketingu, przekonani, 偶e ludzie maj膮 prawo pali膰 tyto艅 czy posiada膰 bro艅, nie b臋d膮 mieli sobie nic do zarzucenia, pomagaj膮c tym przedsi臋biorstwom. Gdybym by艂 przekonany, 偶e jaki艣 polityk jest dobry, nie mia艂bym skrupu艂贸w, by zaj膮膰 si臋 marketingiem takiej osoby. Wielu specjalist贸w od marketingu politycznego sprzeda jednak swoje us艂ugi jakiemukolwiek politykowi, bez wzgl臋du na to, czy w niego wierzy czy nie, co bardzo przypomina prawnika, kt贸ry podejmuje si臋 obrony lub oskar偶enia bez wzgl臋du na to, czy jest przekonany o winie czy o niewinno艣ci"[13].
W spo艂ecze艅stwie obywatelskim podmioty uczestnicz膮ce w procesie komunikacji politycznej nawi膮zuj膮 i utrzymuj膮 艂膮czno艣膰 pomi臋dzy sob膮. Kandydaci polityczni koncentruj膮 si臋 na pozyskiwaniu g艂os贸w wyborczych, poszerzaniu tre艣ci apeli politycznych, budowie koalicji z innymi kandydatami politycznymi, natomiast organizacje grup interesu kieruj膮 si臋 potrzeb膮 artykulacji swych 偶膮da艅 oraz rzecznictwem interes贸w partykularnych. W praktyce kandydaci i grupy interesu wsp贸艂pracuj膮 ze sob膮, podejmuj膮c r贸wnolegle r贸偶norodne dzia艂ania. Tak wi臋c zar贸wno kandydaci jak i r贸偶ne grupy interesu podejmowa膰 mog膮 si臋 rzecznictwa swych interes贸w, stosuj膮c przy tym wiele strategii organizacyjnych: nacisk (presja), reprezentacja, konsultacja, kooperacja, jak r贸wnie偶 lobbing. W komunikacji w polityce lobbing przyjmowany jest jako naturalna konsekwencja istnienia okre艣lonego systemu politycznego i coraz bardziej powszechnego dost臋pu do informacji. Wykszta艂cenie, wiedza i informacja wp艂ywaj膮 na wi臋ksz膮 艣wiadomo艣膰 obywateli zw艂aszcza, co do mo偶liwo艣ci aktywnego uczestniczenia przez nich w procesie podejmowania decyzji. Analizuj膮c definicje tego poj臋cia pojawiaj膮ce si臋 w literaturze mo偶na stwierdzi膰, 偶e badacze rozumiej膮 go jako dzia艂anie zwi膮zane z wywieraniem wp艂ywu b膮d藕 te偶 jako komunikacj臋. Z zaprezentowanych w rozprawie teorii komunikacji spo艂ecznej wynika jednak jasno, 偶e celem ka偶dego dzia艂ania w procesie komunikacji w polityce, inicjowanego przez nadawc臋 jest wywieranie okre艣lonego wp艂ywu na odbiorc臋, dlatego te偶 za najtrafniej obrazuj膮c膮 definicj臋 poj臋cia lobbingu uznano definicj臋 sformu艂owan膮 przez聽 A.Greer i P.Hogget. Stwierdzili oni, 偶e: "Lobbing to takie dzia艂anie organizacji grup interesu, kt贸re polega na dostarczaniu we w艂a艣ciwym czasie, w konkretnym miejscu oraz wybran膮 drog膮 odpowiednio opracowanych informacji. Celem tego rodzaju przedsi臋wzi臋cia jest legalna korekta politycznego procesu decyzyjnego, kt贸rej wdro偶enie sprzyja膰 b臋dzie realizacji interes贸w grupowych"[14]. Szczeg贸lne znaczenie ma wi臋c tu proces gromadzenia i przekazywania informacji: bia艂ej - pochodz膮cej z okre艣lonego 藕r贸d艂a lub informacji szarej- pochodz膮cej z monitorowania czy te偶 informacji czarnej - uzyskanej z wywiadu gospodarczego[15]. Ciekaw膮 definicj臋, zas艂uguj膮c膮 na uwag臋 przedstawi艂a J.Symonds: "lobbing jest przede wszystkim sposobem promocji idei i spraw, jest to marketing idei"[16]. Jednak wydaje si臋, 偶e zbyt pobie偶nie traktuje ona dziedzin臋 nauki, jak膮 jest marketing, uto偶samiaj膮c techniki stosowane (zw艂aszcza promocyjne) do ca艂ej koncepcji czy filozofii. Przez wielu autor贸w lobbing traktowany jest jako jeden z instrument贸w public relations, kt贸rego celem jest dotarcie do 艣rodowisk opiniotw贸rczych lub decyzyjnych. Efektem dzia艂a艅 lobbingowych "mog膮 by膰 takie zmiany w stanowiskach dw贸ch lub wi臋cej stron, kt贸re doprowadz膮 do rozwi膮za艅 partnerskich"[17]. Cechami charakterystycznymi dla tego typu dzia艂a艅 jest zbieranie, przetwarzanie i przekazywanie rzetelnych informacji oraz oddzia艂ywanie na centra decyzyjne i decydent贸w. L.Adrews dzia艂alno艣膰 t臋 nazywa "marketingiem w duchu makiawelizmu[18], kt贸ra polega w swej istocie na zarz膮dzaniu informacyjn膮 kampani膮 polityczn膮"[19].Dzia艂alno艣膰 lobbingowa mo偶e by膰 prowadzona przez podmioty dzia艂aj膮ce na rzecz w艂asnych interes贸w i we w艂asnym imieniu, jak r贸wnie偶 przez podmioty zawodowo zajmuj膮ce si臋 艣wiadczeniem us艂ug w tym zakresie (profesjonalne agencje lobbystyczne, niekt贸re agencje public relations, "wolni strzelcy" lobbingu). W literaturze mo偶na znale藕膰 bardzo wiele rodzaj贸w i klasyfikacji lobbingu, lecz celem pracy nie jest analiza tego elementu. Zasygnalizowano tylko problem, kt贸ry uznano za element mog膮cy pojawi膰 si臋 w procesie komunikacji marketingowej w polityce. W艣r贸d szerokiej gamy us艂ug w zakresie lobbingu wymieni膰 nale偶y: monitoring proces贸w legislacyjnych i politycznych, doradztwo w kwestiach zwi膮zanych z zagro偶eniami, doradztwo strategiczne, dob贸r i przedstawianie argument贸w, organizacja konferencji i seminari贸w, przygotowywanie raport贸w i ekspertyz, zainteresowanie medi贸w, aran偶owanie spo艂ecznych akcji w celu poparcia promowanych idei[20]. Do najbardziej charakterystycznych 艣rodk贸w komunikowania si臋 przez lobbyst贸w nale偶膮: spotkania osobiste - bezpo艣rednie, komunikacja mi臋dzy pos艂ami (dyskusje, o艣wiadczenia, argumentowanie, g艂osowanie), listy, przem贸wienia i 艣rodki masowego przekazu[21]. Skuteczno艣膰 dzia艂a艅 lobbingowych uzale偶niona jest od szczeg贸lnych cech charakteru, wiedzy merytorycznej i umiej臋tno艣ci komunikacyjnych samego lobbysty, jak r贸wnie偶 od wiedzy, cech i do艣wiadcze艅 os贸b do kt贸rych te dzia艂ania s膮 adresowane. Grupy interesu stanowi膮, zdaniem B.Woszczyk istotny 艂膮cznik pomi臋dzy rz膮dz膮cymi a spo艂ecze艅stwem. Dostarczaj膮 one, jak twierdzi ta autorka, "fachowej informacji, a tak偶e zwracaj膮 uwag臋 poziomu decyzyjnego na mo偶liwo艣膰 wyst膮pienia potencjalnych problem贸w na poziomie, na kt贸rym decyzje b臋d膮 realizowane"[22]. Wymiana ma tu charakter dwustronny, wi臋c przynosi ona korzy艣ci obydwu stronom (co nie oznacza 偶e w r贸wnym stopniu), ale tak偶e mo偶e przyczynia膰 si臋 do niekorzystnej sytuacji czy praw pozosta艂ych grup interesu w pa艅stwie i osi膮gania wp艂ywu tylko przez najsilniejsze grupy. Z drugiej jednak strony, wymusza rozwi膮zywanie problem贸w, pewnych grup spo艂ecznych, kt贸re w przeciwnym razie by艂yby zapewne niedostrzegane czy pomijane. Podejmowanie przez grupy interesu r贸偶nego rodzaju dzia艂a艅 lobbingowych uznaje si臋 cz臋sto za znacz膮cy wk艂ad w rozw贸j solidnej demokracji oraz kszta艂towania postaw i zachowa艅 obywatelskich, poprzez zwi臋kszanie spo艂ecznego poczucia odpowiedzialno艣ci i zaanga偶owania obywateli w sprawowanie w艂adzy. Problemy rozwi膮zywane przez dzia艂alno艣膰 lobbystyczn膮 najcz臋艣ciej odbywaj膮 si臋 ponad podzia艂ami politycznymi, co wskazuje na bardzo pozytywn膮 ich rol臋.
聽
W Polsce lobbing bardzo cz臋sto mylony jest z dzia艂aniem niezgodnym z prawem, traktowany jest w znaczeniu pejoratywnym. Nieliczne firmy wykazuj膮 w swej ofercie komercyjnej dzia艂alno艣膰 lobbingow膮. Dominuj膮 raczej organizacyjne formy lobbingu, w艣r贸d kt贸rych najbardziej widoczna jest dzia艂alno艣膰 Business Centre Club. Nie mo偶na jednak przej艣膰 oboj臋tnie nad informacjami, kt贸re przekaza艂 M.K.Milicki, dotycz膮ce rozwoju lobbingu w Polsce. Twierdzi on, 偶e na forum parlamentu, najcz臋艣ciej stosowanym sposobem wywierania wp艂ywu na pos艂贸w s膮 tzw. "doj艣cia" wykorzystuj膮ce powi膮zania osobiste (na zasadzie wzajemno艣ci us艂ug w dostarczaniu informacji) lub "u艂atwianie kariery", jak r贸wnie偶 korupcja i szanta偶[23]. Uregulowanie prawne tej sfery komunikacji na rynku w szybkim tempie jest wi臋c nieodzowne. Zdaniem M.Grzenkowskiej i H.Mruka "specjalizacja dzia艂a艅 powoduje, 偶e coraz cz臋艣ciej potrzebny b臋dzie po艣rednik - lobbysta, kt贸ry w profesjonalny spos贸b zdo艂a prze艂o偶y膰 interesy dw贸ch stron na zrozumia艂y dla nich j臋zyk"[24]. Jednak egzekwowanie prawa w tym zakresie zale偶y przede wszystkim od kultury politycznej spo艂ecze艅stwa i elit politycznych. Dop贸ki, b臋d膮 oni sk艂onni do podejmowania dzia艂a艅 na granicy prawa czy te偶 艂ami膮c prawo przy og贸lnym przyzwoleniu spo艂ecznym, dop贸ty lobbing w Polsce b臋dzie wzbudza艂 wiele kontrowersji i dwuznacznych聽 z punktu widzenia etyki skojarze艅.
聽
[1]na przyk艂ad tego zdania jest M.Kolczy艅ski w: Marketing partyjny- w drodze do personalizacji dyskursu politycznego, w: D.Walczak-Duraj (red) Marketing polityczny a podstawy i zachowania wyborcze spo艂ecze艅stwa polskiego, Novum sp. z o.o, P艂ock 2002, s.75 oraz B.Dobek-Ostrowska a tak偶e K.Giere艂o Wizerunek polityka po polsku: kampania prezydencka 2000, w: B.Ociepka Kszta艂towanie wizerunku, Wyd. Uniwersytetu Wroc艂awskiego Wroc艂aw 2005, s.93-114
[2] G.O.Bosley Campaigning to Win, Xlibris Corporation First Edition November 2002, recenzja -Internet: www.amazon.com
[3]B.Dobek-Ostrowska (red) Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wyd.Uniwersytetu Wroc艂awskiego, Wroc艂aw 2005, s.12
[4]R.Agranoff 1976, w: R.Wiszniowski, op.cit., s.127-128
[5]B.Dobek-Ostrowska , op. cit., s.31
[6]F.Gawry艂, M.D.Zdort Politycy na sprzeda偶, "Rzeczpospolita" 8.02.2000
[7]I.Jaworska-dyrektor agencji Prisma Communications- V.Makarenko, B.W臋glarczyk Produkt wstydliwy, Gazeta Wyborcza nr 218, Warszawa 18.09.2000, s.28
[8]A.G艂owacka Wizerunek g艂owy, "Press", 藕r贸d艂o: www.marketingwpolityce.zgora.pl/artykuly/press1.htm
[9]M.Szyma艅ski- prezes krakowskiej Agencji Public Relations- J.Murawski Popyt samorz膮dowy, Miesi臋cznik "Press", X 2002, s.64-66
[10]P.Po艂anecki- mazowiecki pe艂nomocnik wyborczy Ligi Polskich Rodzin w wyborach samorz膮dowych w: Ibidem, s.65
[11] Neil Selby-dyrektor generalny polskiej filii mi臋dzynarodowej agencji reklamowej D'Arcy- V.Makarenko, B.W臋glarczyk, op. cit. s.28
[12]L.Stafiej Imponderabilia lepperiady, Magazyn Brief nr 26 Pa藕dziernik 2001
[13] Ph.Kotler, op.cit., s.168
[14] A.Greer, P.Hogget Public policies, Private Strategies and Local public Spending Bodies, Public Administration, 1999, vol.2, w: J.Sroka Lobbing jako strategia promocji interes贸w grupowych, w; (red) A.W.Jab艂o艅ski, L.Sobkowiak, op.cit., s.201-202
[15]K.Jasiecki, M.Mol臋da-Zdziech, U.Kurczewska ,Lobbing, Dom Wydawniczy ABC Krak贸w 2000,
[16]J.Symonds-specjalistka z Institute d'Etudes Politiques w Pary偶u, w: wywiad P.Kosci艅skiego Grupy nacisku s膮 elementem demokracji, Rzeczpospolita 14-15 maja 1994, w: K.Jasiecki, M.Mol臋da-Zdziech, U.Kurczewska, Ibidem., s.17
[17]M.Grzenkowska, H.Mruk Lobbing w: (red) H.Mruk, op.cit, s.157
[18]Lobby艣ci z za艂o偶enia swej dzia艂alno艣ci(b臋d膮c rzecznikami czyich艣 interes贸w) kieruj膮 si臋 zasad膮 skuteczno艣ci dzia艂ania(d膮偶膮c do zawarcia transakcji z przedstawicielami w艂adzy-cz臋sto w kategoriach nadrz臋dnych, trudno mierzalnych), dlatego te偶 wbrew ich deklaracjom, nie s膮 w swych interpretacjach obiektywni(staraj膮 si臋 zyska膰 uwag臋 i przychylno艣膰 tych podmiot贸w, kt贸re s膮 ich zdaniem zainteresowane postulowanym obrotem spraw- dlatego te偶 w przeno艣ni ich dzia艂alno艣膰 mo偶e by膰 i cz臋sto jest nazywana "makiawelliczn膮".
[19] L.Andrews The Relationship of Political Marketing to Political Lobbying, "European Journal Of Marketing" vol.10/11, w: J.Sroka, op.cit., s.202
[20]Ibidem, s.160
[21]M.Grzenkowska, H.Mruk, op.cit., s.165
[22]B.Woszczyk, Lobbing w Unii Europejskiej, Dom Wydawniczy Duet Toru艅, 2004, s.16
[23]M.K.Milicki Lobbing w polskim sejmie w: (red) W.Weso艂owski, B.Post Polityka i Sejm- formowanie si臋 elity politycznej, Wydawnictwo Sejmowe Warszawa, 1998, s.184, w: J.Sroka, op.cit., s.214
[24]Ibidem, s.166