Doskona艂e wykorzystanie Internetu w kampanii wyborczej.
John F. Kennedy udoskonali艂 wykorzystanie telewizji jako medium, za pomoc膮 kt贸rego mo偶na dotrze膰 do spo艂ecze艅stwa. Teraz Barack Obama zrewolucjonizowa艂 sztuk臋 komunikowania si臋 z wyborcami , stajac si臋 "pierwszym internetowym prezydentem". Obama wypracowa艂 nowy model prezentowania si臋 w mediach - twierdzi politolog Bill Schneider: "W starym modelu prezydent m贸wi do ludzi w telewizji, a ludzie odpowiadaj膮 mu w sonda偶ach. W nowym - komunikacja odbywa si臋 w sieci, dzia艂a w dwie strony".
Obama - prezydent i kumpel z Facebooka, Martyna Majchrzak, 2009-01-19, www.gazeta.pl
John F. Kennedy udoskonali艂 wykorzystanie telewizji jako medium, za pomoc膮 kt贸rego mo偶na dotrze膰 do spo艂ecze艅stwa. Teraz Barack Obama jeszcze raz zrewolucjonizuje sztuk臋 komunikowania si臋 z wyborcami - twierdzi Joe Trippi, strateg Demokrat贸w. Obama - okrzykni臋ty "pierwszym internetowym prezydentem" - nie chce by膰 tylko twarz膮 w szklanym ekranie. Prosi o rady, wrzuca filmy na You Tube, umieszcza zdj臋cia w sieci i je艣li zechcesz, zostanie twoim kumplem na Facebooku. - Obama wypracowa艂 nowy model prezentowania si臋 w mediach - twierdzi politolog Bill Schneider. Jak powiedzia艂 w rozmowie z CNN: - W starym modelu prezydent m贸wi do ludzi w telewizji, a ludzie odpowiadaj膮 mu w sonda偶ach. W nowym - komunikacja odbywa si臋 w sieci, dzia艂a w dwie strony.
Obama - kumpel z Facebooka
- Twoja jutrzejsza inauguracja jest najbardziej ekscytuj膮cym wydarzeniem narodowym od czasu inauguracji JFK. Gratuluje i dzi臋kuj臋! Niech B贸g b艂ogos艂awi Twoj膮 m膮dro艣膰, odwag臋 i si艂臋. Niech B贸g pob艂ogos艂awi Twoj膮 rodzin臋. I nie pal wi臋cej papieros贸w - napisa艂 Daniel, jeden ze zwolennik贸w Obamy, kt贸rzy zostali dodani jako jego znajomi na portalu spo艂eczno艣ciowym "Facebook". - P. S. A mo偶e lepiej by艂oby, gdyby Sasha i Malia mia艂y raczej kota, a nie psa? A mo偶e kota I psa? - sugeruje David z Atlanty.
Od pocz膮tku pot臋偶nej i 艣wietnie przygotowanej kampanii w sieci Obama aktywnie kontaktowa艂 si臋 z internautami. W jego sztabie wyborczym 95 os贸b zajmowa艂o si臋 tylko i wy艂膮cznie promowaniem swojego kandydata w internecie. Obama w Bia艂ym Domu mo偶e potrzebowa膰 du偶o bardziej licznego sztabu internetowego. Bowiem prezydent-elekt zaraz po wyborach rozpocz膮艂 umacnianie wi臋zi z wyborcami. Liczba jego zadeklarowanych internetowych zwolennik贸w wci膮偶 ro艣nie.
Dzi艣 Obama ma ju偶 prawie milion znajomych na MySpace i prawie 4 miliony znajomych na profilu "Facebook" (od dnia wybor贸w przyby艂o mu ponad 700 tysi臋cy "przyjaci贸艂"). Prezydent, tak jak jego internetowi "znajomi", pisze o sobie - m.in. o tym, 偶e s艂ucha Stevie'go Wondera i The Fugees, lubi czyta膰 "Moby Dicka" i dramaty Shakespeare'a. A jego ulubione filmy to: "Casablanca", "Ojciec Chrzestny" i "Lot nad kuku艂czym gniazdem".
Do kontakt贸w zapraszaj膮 go nie tylko Amerykanie. Tak偶e "znajomi" z zagranicy gratuluj膮, wyznaj膮 mi艂o艣膰, pozdrawiaj膮 i prosz膮 o pomoc.
- Obama, czekamy na Ciebie. Zako艅cz masakr臋 w Gazie. Zaprowad藕 pok贸j na Bliskim Wschodzie. Wiem, 偶e to nie b臋dzie 艂atwa praca. Ale dasz rad臋 - pisze internauta z Turcji. - Pom贸偶 te偶 Brytyjczykom:) Przejmij Wielk膮 Brytani臋 - dodaje Sam.
Obama do Amerykan贸w
Mimo, i偶 internauci wci膮偶 aktywnie umieszczaj膮 komentarze na profilach spo艂eczno艣ciowych Obamy, prezydent po wyborach przesta艂 zamieszcza膰 na nich nowie wpisy. Od tamtej chwili komunikuje si臋 ze swymi zwolennikami za pomoc膮 strony change.gov. To za jej po艣rednictwem regularnie informuje wyborc贸w o swojej pracy, planach, o programie. Zamieszcza oficjalne o艣wiadczenia i komunikaty. Komentuje bie偶膮ce wydarzenia.
Strona Obamy informowa艂a o ka偶dej nowej nominacji. Cz艂onkowie zespo艂u nowego prezydenta sami przedstawiali si臋 w filmikach umieszczanych p贸藕niej na YouTube. Obama komentowa艂 pojawiaj膮ce si臋 raporty o wzro艣cie bezrobocia. Sk艂ada艂 偶yczenia 艣wi膮teczne i upami臋tnia艂 艢wiatowy Dzie艅 Aids. Przed szczytem klimatycznym w Poznaniu, zapewnia艂 internaut贸w i debatuj膮cych polityk贸w o swoim wsparciu i zaanga偶owaniu w sprawy ochrony klimatu.
Barack Obama wraz z rodzin膮 wyjecha艂 w grudniu na wakacje na hawajsk膮 wysp臋 Oahu, w Honolulu. Demokrata dzieli艂 czas na wypoczynek i spotkania z doradcami
Tw贸rcy change.gov zach臋caj膮 internaut贸w do zadawania pyta艅 i przysy艂ania sugestii co do wizji przysz艂o艣ci kraju oraz uwag do konkretnych punkt贸w programu prezydenta. Swoje pomys艂y mog膮 przesy艂a膰 mailowo lub wpisywa膰 w komentarzach pod postami.
Istnieje te偶 system oceniania. Ka偶dy u偶ytkownik jednym klikni臋ciem myszki mo偶e da膰 zna膰, kt贸re z pomys艂贸w uwa偶a za dobre, a kt贸re - nie. W ten spos贸b powstaj膮 rankingi najpopularniejszych sugestii dla Obamy, a sztab uzyskuje informacje o konkretnych pogl膮dach zwolennik贸w prezydenta-elekta. "Zobowi膮偶my si臋 do bycia najbardziej zielonym krajem na 艣wiecie (...) Dajmy prac臋 milionom os贸b" - to tylko dwa punkty z pakietu pomys艂贸w Roba, kt贸ry znalaz艂 si臋 na czele rankingu - zag艂osowa艂o na niego ponad 70 tysi臋cy u偶ytkownik贸w change.gov. Co jeszcze? Internauta o nicku Angroid domaga si臋 od nowej administracji "przywr贸cenia konstytucji". Czyli "rozdzia艂u Ko艣cio艂a i pa艅stwa, wolno艣ci wypowiedzi, Prawa do 呕ycia, Wolno艣ci i pogoni za Szcz臋艣ciem tak d艂ugo, jak nie naruszamy praw innych, prawa do noszenia broni i szybkiego procesu" - te postulaty uzyska艂y ju偶 ponad 50 tysi臋cy g艂os贸w. "Zako艅czmy wojn臋 z narkotykami i karanie ludzi, kt贸rzy szkodz膮 tylko sobie samym. Zamiast tego pom贸偶my im" - pisze internauta Goodbery, uzyska艂 poparcie 30 tysi臋cy os贸b.
- To bardzo m膮dre u偶ycie internetu: zach臋ci膰 ludzi, by dzielili si臋 pomys艂ami - przyznaje w rozmowie z CNN David All, strateg internetowy Republikan贸w.
Doskona艂ym posuni臋ciem s膮 tak偶e wirtualne odpowiedzi cz艂onk贸w prezydenckiego gabinetu. Przyk艂ad? Heather Zichal z prezydenckiego Zespo艂u ds. Ochrony 艢rodowiska odpowiada艂a na konkretne pytania przys艂ane przez internaut贸w.
Amerykanie do Obamy
Na reakcje interanut贸w nie trzeba d艂ugo czeka膰. Poza ich aktywno艣ci膮 na change.gov oraz portalach spo艂eczno艣ciowych, pojawiaj膮 si臋 tak偶e w艂asne inicjatywy. Internetowe listy do Obamy, porady i w艂asnej roboty filmiki. Cz臋sto - z dzie膰mi w roli g艂贸wnej.
Sztab Obamy zebra艂 list臋 e-mailow膮 13 milion贸w zwolennik贸w - podaje CNN. - Oni chc膮, by informacja nie sz艂a nie tylko do wyborc贸w, ale tak偶e od nich - t艂umaczy doradca Demokrat贸w Steve McMahon. - 13 milion贸w os贸b wysy艂aj膮cych e-maile, wykonuj膮cych telefony, podejmuj膮cych dzia艂ania, to bardzo pot臋偶ne narz臋dzie lobbyngowe - dodaje.
Wygl膮da na to, 偶e Barack Obama tak偶e z Bia艂ego Domu b臋dzie wirtualnie kontaktowa艂 si臋 z wyborcami. - Bo Barack Obama zamierza by膰 pierwszym prezydentem, kt贸ry b臋dzie komunikowa艂 si臋 bezpo艣rednio z milionami Amerykan贸w - przekonuje Joe Trippi, strateg z partii Demokrat贸w
Politolodzy: nowo艣ci膮 w kampanii w USA skala wykorzystania internetu przez Obam臋,
PAP, 2009-01-20
Skala wykorzystania internetu przez sztab wyborczy Baracka Obamy to jedyna faktyczna nowo艣膰 w ubieg艂orocznej kampanii prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych - wskazuj膮 specjalizuj膮cy si臋 w marketingu politycznym politolodzy z Uniwersytetu 艢l膮skiego dr Marek Mazur i Agnieszka Turska-Kawa. Podczas spotkania ze studentami zorganizowanego w Katowicach w dzie艅 zaprzysi臋偶enia 44. prezydenta USA Mazur i Turska-Kawa m贸wili m.in., 偶e na sukces Obamy - obok wykorzystania jego zalet, zmieniaj膮cej si臋 sytuacji gospodarczej czy te偶 umiej臋tno艣ci docierania do r贸偶nej publiczno艣ci - wp艂yn臋艂o nowatorskie wykorzystanie sieci.
Internet, jako technika marketingu politycznego, by艂 wykorzystywany w kolejnych kampaniach prezydenckich w USA od czasu jego upowszechnienia w latach 90. Skala u偶ycia tego narz臋dzia przed ostatnimi wyborami po raz pierwszy pozwoli艂a jednak kandydatowi zrezygnowa膰 z wydawania na prowadzenie kampanii 艣rodk贸w publicznych."Przyjmuje si臋, 偶e Obama wyda艂 ok. 650 mln dolar贸w, podczas gdy John McCain - ok. 300 mln. W kilkunastu tzw. swing states, czyli stanach, gdzie wynik wyborczy jest zwykle do ko艅ca trudny do przewidzenia, Obama wydawa艂 nawet czterokrotnie wi臋cej ni偶 McCain. (...) To w艂a艣nie g艂贸wnie dzi臋ki internetowi Obama pozyska艂 3 mln darczy艅c贸w" - wskaza艂 Mazur.
Zdaniem politolog贸w, internet by艂 szkieletem kampanii Obamy. Okaza艂o si臋 to wa偶ne: ju偶 po jej rozpocz臋ciu prawie po艂owa Amerykan贸w wskazywa艂a na sie膰, jako g艂贸wne 藕r贸d艂o informacji o wyborach i kandydatach. Co trzeci wyborca obejrza艂 zamieszczane tam klipy wideo o tematyce politycznej - trzykrotnie wi臋cej ni偶 przy wyborach w 2004 r.
Wed艂ug przytaczanych przez politolog贸w danych Instytutu Gallupa, co dziesi膮ty Amerykanin wykorzysta艂 podczas kampanii swoje konto na portalu spo艂eczno艣ciowym, by rozmawia膰 o polityce, wyborach lub kandydatach na prezydenta, a po艂owa z tych os贸b specjalnie za艂o偶y艂a takie konto - w艂a艣nie w tym celu.
"Gdy wchodzimy na stron臋 Baracka Obamy, w艂a艣ciwie trudno z niej wyj艣膰. Ka偶da przegr贸dka pozwala na wej艣cie do kolejnej przegr贸dki, pojawia si臋 mn贸stwo dodatkowych informacji, zgodnie z has艂em +Obama Everywhere+ (Wsz臋dzie Obama - PAP)" - wskaza艂a Turska-Kawa.
Na stronie Obamy umieszczano m.in. wszystkie jego przemowy i transmitowano wyst膮pienia, m.in. we wtorek - ceremoni臋 zaprzysi臋偶enia. Opr贸cz tre艣ci zwi膮zanych z polityk膮 zawarto tam jednak r贸wnie偶 cz臋艣膰 poradnikow膮 np. z propozycjami rozm贸w do przeprowadzenia z s膮siadami lub znajomymi w razie konfliktu - czysto ludzkiego, niezwi膮zanego z polityk膮.
Stron臋 p贸藕niejszego zwyci臋zcy wybor贸w przygotowano tak, by zaanga偶owa膰 wyborc贸w w jej wsp贸艂tworzenie. Dzi臋ki odsy艂aczom do specjalnych dzia艂贸w w kilkunastu serwisach spo艂eczno艣ciowych sympatycy Obamy mogli umieszcza膰 tam w艂asne informacje czy filmiki. W efekcie strona rozros艂a si臋 do wielu 偶yj膮cych w艂asnym 偶yciem podstron i serwis贸w.
Niezale偶nie od sztabu Obamy w internecie zacz膮艂 funkcjonowa膰 tzw. marketing wirusowy - w sieci zacz臋艂y kr膮偶y膰 filmiki, mowy, 艣mieszne zdj臋cia. Pojawi艂y si臋 narz臋dzia pozwalaj膮ce np. na 艂atwe wyprodukowanie w艂asnego zdj臋cia z kandydatem na prezydenta poprzez doklejenie swojego zdj臋cia i przes艂anie jednym klikni臋ciem do znajomych.
Jednocze艣nie na stronie g艂贸wnej Obamy ca艂y czas funkcjonowa艂 odno艣nik pozwalaj膮cy wesprze膰 jego kampani臋 - kwot膮 od 15 dolar贸w wzwy偶. G艂贸wnie dzi臋ki zamieszczanym tam apelom w kampani臋 zaanga偶owa艂o si臋 - wed艂ug szacunk贸w - ok. 2 mln wolontariuszy, z kt贸rych du偶a cz臋艣膰 chodz膮c od drzwi do drzwi przyczyni艂a si臋 do zwyci臋stwa kandydata demokrat贸w.
Innym wykorzystanym przez sztab Obamy narz臋dziem informatycznym, by艂o tzw. pozycjonowanie stron internetowych. Gdy pojawi艂y si臋 insynuacje zarzucaj膮ce mu powi膮zanie z terrorystami - w wyszukiwarkach po wpisaniu has艂a np. "Obama terrorism" jako pierwsze pojawia艂y si臋 strony z tekstami prostuj膮cymi te doniesienia.
Stronnicy Obamy zamawiali w serwisach internetowych tzw. reklamy kontekstowe, umieszczane tak, by dotrze膰 do jak najwi臋kszej liczby nieprzekonanych dot膮d os贸b. Korzystali r贸wnie偶 z tzw. product placement - bannery wyborcze tego kandydata pojawi艂y si臋 w scenografii kilku popularnych gier komputerowych i w wirtualnym 艣wiecie Second Life.
Ze strony internetowej Johna McCaina bi艂y natomiast prostota i pragmatyzm. Brakowa艂o zdj臋膰 kandydata z rodzin膮 czy element贸w rozrywkowych, zamieszczono rzeczowe has艂a, program uzdrowienia rynku pracy, s艂u偶by zdrowia czy poprawy bezpiecze艅stwa. R贸wnie偶 blog McCaina by艂 bardziej zasadniczy - i rzadziej uzupe艂niany - ni偶 Obamy.
Po przegranych wyborach strona kandydata republikan贸w znik艂a, a w jej miejsce pojawi艂 si臋 jego list do wyborc贸w z podzi臋kowaniem za poparcie. "Z jednej strony mieli艣my internet jako szkielet kampanii Obamy, z drugiej samego McCaina, kt贸ry przyzna艂 si臋, 偶e nie ma swojego konta e-mailowego" - podsumowa艂a Turska-Kawa.
Obama zapcha 艂膮cza i internet?, Tomasz Grynkiewicz, 2009-01-20,www.gazetawyborcza.pl
Miliony Amerykan贸w szykuj膮 si臋 na dzisiejsze zaprzysi臋偶enie Baracka Obamy. A sieci kom贸rkowe i serwisy internetowe - na prawdziwe obl臋偶enie. - To historyczny moment i spos贸b w jaki go do艣wiadczymy b臋dzie r贸wnie historyczny - to s艂owa 20-letniej Eriki Schaefer z San Jose, cytowanej przez dziennik "Mercury News". Uroczysto艣膰 zaprzysi臋偶enia Baracka Obamy b臋dzie ogl膮da艂a w telewizji. Ale pod r臋k膮 b臋dzie smartfon BlackBerry oraz minilaptop, a Schaefer b臋dzie jednocze艣nie czatowa艂a w internecie ze znajomymi na Facebooku i serwisie Twitter.
Tak偶e z tymi, kt贸rzy zjawi膮 si臋 na ceremonii. Organizatorzy szacuj膮, 偶e t艂um w Waszyngtonie mo偶e liczy膰 ponad dwa miliony, g艂贸wnie m艂odych os贸b przyzwyczajonych do nieustaj膮cego kontaktu ze znajomymi oraz publikowania dziesi膮tk贸w zdj臋膰 i wpis贸w na blogach i serwisach dziennie.
A 偶e przy takiej okazji - zaprzysi臋偶eniu 44 prezydenta USA - internet i sieci kom贸rkowe zalej膮 tysi膮ce zdj臋膰 i komunikat贸w, to niemal pewne. Tym bardziej, 偶e Obam臋 powszechnie odbiera si臋 jako prezydenta, kt贸ry z nowymi technologiami jest za pan brat.
- Obama rozumie nowe media, internet, serwisy spo艂eczno艣ciowe tak samo dobrze, jak Kennedy zdawa艂 sobie spraw臋 z pot臋gi telewizji - komentuje Rodney Rumford, ekspert od serwis贸w spo艂eczno艣ciowych, autor ksi膮偶ki o Twitterze. - B臋dziemy w stanie spojrze膰 na uroczysto艣膰 z setek r贸偶nych perspektyw: ludzie b臋d膮 dzieli膰 si臋 swoimi prze偶yciami poprzez zdj臋cia, nagrania wideo czy tekst. B臋d膮 pisa膰, dzwoni膰, pokazywa膰, co oznacza dla nich ten moment - dodaje.
Dziennik "Mercury News" w dowcipny spos贸b pokaza艂 to tak: "Ja, Barack Hussein Obama, uroczy艣cie przysi臋gam (aktualizacja statusu na Facebooku), 偶e b臋d臋 godnie sprawowa艂 urz膮d prezydenta Stan贸w Zjednoczonych (wpis na Twitterze) i zrobi臋 wszystko, co w mojej mocy (wpis na blogu CNN i streaming wideo na 偶ywo) by zachowa膰 i broni膰 konstytucji Stan贸w Zjednoczonych (z pomoc膮 MySpace, Hulu, Yahoo Messenger, Jaiku oraz Plurk). Tak mi dopom贸偶 B贸g"
A to oznacza ci臋偶kie chwile dla operator贸w telekomunikacyjnych - ju偶 zaapelowali do klient贸w, by zamiast dzwoni膰 w czasie inauguracji, wys艂ali SMS-a, a zdj臋cia dopiero po uroczysto艣ci. Ale i tak dmuchaj膮 na zimne: Sprint Nextel na inauguracj臋 szykowa艂 si臋 pono膰 ju偶 od kwietnia. W tym czasie zwi臋kszy艂 przepustowo艣膰 sieci, by wytrzyma艂a obci膮偶enie 10-15 razy wi臋ksze ni偶 przeci臋tnie w ci膮gu dnia. Na usprawnienie swojej sieci wok贸艂 Waszyngtonu AT&T wyda艂o 4 mln dol., za艣 Verizon w pogotowiu trzyma kilka ci臋偶ar贸wek z masztami i w艂asnym zasilaniem. A w rezerwie ka偶dy z du偶ych operator贸w ma jeszcze satelity, kt贸re w razie przeci膮偶enia sieci, mog膮 przekazywa膰 po艂膮czenia.
- Z regu艂y wiemy, ile os贸b mo偶e wej艣膰 na koncert czy tor wy艣cigowy. I jeste艣my w stanie przygotowa膰 do tego infrastruktur臋 - m贸wi dziennikowi "The New York Times" John Johnson, rzecznik Verizon Wireless. - Ale pami臋taj膮c, jak entuzjastycznie reagowa艂y t艂umy podczas kampanii Obamy, trudno cokolwiek prognozowa膰 - dodaje.
Do t艂oku na 艂膮czach przygotowuj膮 si臋 te偶 w internecie - jak m贸wi膮 przedstawiciele Facebooka, to mo偶e by膰 najbardziej ruchliwy dzie艅 w historii serwisu, w kt贸rym konta ma sto kilkadziesi膮t milion贸w internaut贸w z ca艂ego 艣wiata.
Podobnie szefowie Twittera: nie spodziewaj膮 si臋 co prawda, by powt贸rzy艂a si臋 sytuacja z dnia wybor贸w (na stronie co sekund臋 pojawia艂o si臋 10 nowych wpis贸w). Ale zapowiadaj膮 wykupienie nowych serwer贸w na czas inauguracji.
殴r贸d艂o: Gazeta Wyborcza