Gender coaching
Obszary komunikacji marketingowej, wizerunkowej i politycznej s膮 dziedzinami, kt贸rymi zajmuj臋 si臋 zawodowo od 10 lat. Jako magister marketingu i doktor nauk politycznych, do tej pory skutecznie 艂膮czy艂am interdyscyplinarn膮 wiedz臋 i do艣wiadczenie w swej pracy, sk艂aniaj膮c si臋 do mentoringu jako g艂贸wnego narz臋dzia mej pracy. Silna wiara w ka偶dego cz艂owieka- zw艂aszcza w kobiety, uczciwo艣膰, odpowiedzialno艣膰 i ciekawo艣膰 zdecydowa艂y o wykorzystaniu wiedzy z zakresu coachingu. Umo偶liwia on bowiem, jak 偶adna inna dziedzina, prawdziwie skuteczne wspieranie klient贸w w docieraniu do nieodkrytych pok艂ad贸w w艂asnego potencja艂u, zgodnego z wyznawanymi przez nich warto艣ciami, a tak偶e okre艣laniu cel贸w i efektywnego tworzenia przyw贸dztwa i prawdziwego autorytetu. Gender coaching to moja autorska metoda pracy z kobietami, umo偶liwiaj膮ca im wypracowanie skutecznego przyw贸dztwa.聽
Czym r贸偶ni si臋 mentoring od coachingu?
Mentoring to: "dobrowolna, niezale偶na od hierarchii s艂u偶bowej pomoc udzielana przez jednego cz艂owieka drugiemu, dzi臋ki czemu mo偶e on poczyni膰 znaczny post臋p w wiedzy, pracy zawodowej lub sposobie my艣lenia" (Clutterbuck 2002:13).聽
Definicja coachingu, przyj臋ta przez ICF i inne organizacje, m贸wi: "Coaching jest partnersk膮 wsp贸艂prac膮 z klientami w prowokuj膮cym do my艣lenia i kreatywnym procesie, kt贸ry inspiruje ich do maksymalizacji swojego osobistego i zawodowego potencja艂u" na rynku politycznym i biznesowym. Cele coachingu okre艣la si臋 jako: pomoc ludziom w ustalaniu, gdzie si臋 znajduj膮 w chwili obecnej, a gdzie chc膮 si臋 znale藕膰 w przysz艂o艣ci oraz stworzeniu planu, kt贸ry pozwoli im przej艣cia z jednego do drugiego punktu, tak偶e jako proces dochodzenia do zmiany czy jako drog臋 ku przysz艂o艣ci. Podej艣cie coachingowe umo偶liwia wi臋c klientom "dotarcie do tych osobistych motywacji, uruchomienie indywidualnej drogi rozwoju, docierania do ograniczaj膮cych przekona艅, kt贸re blokuj膮 skuteczne dzia艂ania oraz do tych mechanizm贸w, kt贸re tworz膮 nasze osobiste strategie sukcesu"(Bennewicz 2011:31).聽
Dzi臋ki w艂asnym umiej臋tno艣ciom tworzenia relacji opartych na zaufaniu, zaanga偶owaniu, otwarto艣ci a tak偶e zorientowaniu na cele, doskona艂ej intuicji i organizacji mog臋 przy pomocy coachingu stwarza膰 liderom dodatkowe mo偶liwo艣ci samodoskonalenia, rozwoju zawodowego i motywacji do samodzielnego tworzenia silnej i sp贸jnej marki聽
Dlaczego zaj臋艂am si臋 gender coachingiem czyli coachingiem kobiet 艣wiadomie kszta艂tuj膮cych swoj膮 karier臋?
Celem w艂膮czania przeze mnie gender - kategorii badawczej w strategie coachingowe jest dostrze偶ona potrzeba wypracowywania r贸wno艣ci szans kobiet i m臋偶czyzn w g艂贸wnym nurcie polityki, biznesu czy innych obszarach dzia艂ania spo艂ecze艅stwa. Strategia ta mo偶e przyczyni膰 si臋 do uaktywnienia nieobecnych czy marginalizowanych grup spo艂ecznych w obszarach polityki pa艅stwa, polityki spo艂ecznej a tak偶e rynku pracy czy us艂ug. Bardzo cz臋sto bowiem, spotka膰 mo偶na twierdzenie, kt贸re potwierdzaj膮 liczne badania, 偶e kobieta aby wej艣膰 do biznesu czy polityki, musi by膰 dwa razy lepsza od m臋偶czyzny. "Kobieta musi ci膮gle udowadnia膰, 偶e si臋 do czego艣 nadaje. M臋偶czyzna z definicji nadaje si臋 do wszystkiego" (Fuszara 2010: 150). Liczne badania wskazuj膮, 偶e polskie kobiety (w biznesie czy polityce) s膮 lepiej wykszta艂cone od swych koleg贸w. W momencie, kiedy buduj膮 swoj膮 karier臋 zawodow膮 i zaczynaj膮 osi膮ga膰 sukcesy, s膮 cz臋sto odsuwane od wy偶szych stanowisk i gorzej op艂acane. Podobnie przedstawia si臋 sytuacja w kwestii promocji kobiet w mediach (s膮 rzadziej prezentowane). Bazuj膮c na definicji Wikipedii, mo偶emy powiedzie膰, 偶e s艂owo gender (ang) oznacza "p艂e膰 kulturow膮, p艂e膰 spo艂eczn膮, spo艂eczno-kulturow膮 to偶samo艣膰 p艂ciow膮(...) to suma cech, zachowa艅, stereotyp贸w i r贸l p艂ciowych przyjmowanych przez kobiety i m臋偶czyzn w ramach danej聽 kultury w drodze socjalizacji". Gender rozumiem jako postulat r贸wno艣ci kobiet i m臋偶czyzn: wobec prawa, dost臋pu do d贸br, us艂ug, przywilej贸w, awansu i r贸wnego wynagrodzenia.聽
Podej艣cie coachingowe w rozwoju osobowo艣ci i kariery kobiet ma szans臋 zapewni膰 im efektywno艣膰 prowadzonych przez nie dzia艂a艅, przyczyniaj膮c si臋 do niwelowania potencjalnych nier贸wno艣ci spo艂ecznych czy kulturowych oraz zapewni膰 r贸wne traktowanie wszystkich obywateli. Poprzez pe艂ne wykorzystanie ich potencja艂u osobistego i zawodowego, samo艣wiadomo艣膰, to偶samo艣膰 zbudowan膮 na bazie wyznawanych warto艣ci i wizji przysz艂o艣ci oraz poprawnie skonstruowan膮 strategi臋 komunikacji w艂asnej marki, kobiety chc膮ce aktywnie uczestniczy膰 w 偶yciu spo艂ecznym, zawodowym czy politycznym naszego kraju mog膮 i powinny w ten spos贸b uzyskiwa膰 dost臋p do wszystkich szczebli kariery czy w艂adzy. Do tej pory planuj膮c sw贸j rozw贸j zawodowy i osobisty przyjmowa艂y b艂臋dne za艂o偶enie o cenionym w naszej kulturze wzorcu kobiety matki i zwi膮zanymi z nimi warto艣ciami rodzinnymi. Oczywi艣cie te warto艣ci s膮 nadal cenione, lecz nie mo偶na zapomina膰, 偶e kobiety posiadaj膮 wrodzone cechy jak: sk艂onno艣膰 do negocjacji, dialogu, wi臋ksz膮 umiej臋tno艣膰 zarz膮dzania poziomego (zamiast typowo m臋skiego , hierarchicznego), empati臋, wra偶liwo艣膰 na sprawiedliwo艣膰 spo艂eczn膮, zdolno艣膰 wychwytywania wielu szczeg贸艂贸w, elastyczno艣膰, uporz膮dkowanie, wielozadaniowo艣膰, 艂atwo艣膰 adaptacyjn膮, odporno艣膰 na stres czy realizm w gospodarowaniu finansami. W dzisiejszym szybko zmieniaj膮cym si臋 艣wiecie umiej臋tno艣ci te s膮 bardzo po偶yteczne i wr臋cz niezb臋dne tak w biznesie, jak i w polityce. Je艣li doda膰 do tego doskona艂e wykszta艂cenie wi臋kszej ilo艣ci kobiet ni偶 m臋偶czyzn, to w d艂ugofalowym efekcie gender coaching przyczyni si臋 do powstania w naszym kraju gospodarki i polityki opartej na wiedzy, relacjach, dobrej komunikacji, partnerstwie i demokracji. A taka w艂a艣nie gospodarka jest przysz艂o艣ci膮.聽
Kobiety jednak nadal maj膮 bardzo nisk膮 艣wiadomo艣膰 w tej kwestii jak r贸wnie偶 wiele obaw, wynikaj膮cych g艂贸wnie z silnych kulturowych przekona艅 i stereotyp贸w. Wa偶ne jest wi臋c umiej臋tne wspieranie ich w tym procesie zmiany, by prze艂amywa膰 obawy, pomaga膰 odkrywa膰 im inne mo偶liwo艣ci oraz wspieranie w poszukiwaniu 藕r贸de艂 wsparcia, tak by uwierzy艂y, 偶e "Dowodem r贸wno艣ci nie jest to, 偶e b臋dzie wi臋cej kobiet doskonale przygotowanych merytorycznie, kompetentnych. R贸wno艣膰 b臋dzie wtedy, gdy tyle samo b臋dzie niekompetentnych kobiet co niekompetentnych m臋偶czyzn na wysokich stanowiskach w biznesie i polityce" (Fuszara 2010: 155).
Gender coaching pomaga kobietom odkry膰 swoj膮 warto艣膰, zw艂aszcza w trudnych chwilach oraz pomaga podj膮膰 kroki w celu odzyskania pewno艣ci siebie, tak by nie obawia艂y prosi膰 si臋 o to, co si臋 im nale偶y. Kobiety przyjmuj膮 bowiem cz臋sto za艂o偶enie, 偶e "jak na co艣 zas艂uguj臋 to m贸j szef to dostrze偶e" (Jarrett, w: Brzezi艅ski 2012: 52) oraz przekonanie, 偶e ich sytuacja nie da si臋 zmieni膰 i zale偶y od szcz臋艣cia, a nie umiej臋tno艣ci i konkretnych metod dzia艂ania. Wiele z nich boryka si臋 z problemem, jak poprosi膰 o to, czego pragn膮 lub na co zas艂u偶y艂y ci臋偶k膮 prac膮 i zaanga偶owaniem. Wynika to z nie艣mia艂o艣ci, zastraszenia, braku pewno艣ci siebie, strachu przed krytyk膮 czy wy艣mianiem, konieczno艣ci膮 opieki nad dzie膰mi czy osobami starszymi i wykluczeniem. W efekcie wiele kobiet tkwi w niesprzyjaj膮cej sytuacji wiele lat, nie maj膮c okazji wykorzysta膰 swego cennego do艣wiadczenia i bogatej wiedzy. 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽 聽
Czy dobre przyw贸dztwo to kwestia p艂ci?聽
Jack Welch uwa偶a, 偶e "w wypadku dobrych lider贸w p艂e膰 nie ma znaczenia", podobnie jak Jacek Santorski "skuteczne przyw贸dztwo to kwestia otwarto艣ci umys艂u a nie hormon贸w" (Santorski 2012: 13). Kobiety wi臋c musz膮 nauczy膰 si臋 pi膮膰 w g贸r臋, musz膮 zrozumie膰 na czym polega si艂a przebicia. Musz膮 szuka膰 w艂asnych, kobiecych, niepowtarzalnych sposob贸w dochodzenia do przyw贸dztwa, a nie kopiowa膰 m臋skie style dzia艂ania. W tym doskonale mo偶e pom贸c im coaching: mo偶e by膰 drog膮 do efektywnego komunikowania w艂asnej warto艣ci, potrzeb czy emocji, pomaga odnale藕膰 skuteczne techniki i strategie dzia艂ania w 艣wiecie biznesu i polityki. Coach jest tu przewodnikiem w tej podr贸偶y, czy jak niekt贸rzy twierdz膮: por臋cz膮 przy schodach kariery lub pilotem w samochodzie rajdowym. Oboj臋tnie jakie okre艣lenie by nie znale藕膰 dla tej metody zarz膮dzania, doskonale roz艣wietla ona obraz rzeczywisto艣ci, stwarzaj膮c mo偶liwo艣ci odwa偶nego podejmowania decyzji i dzia艂ania oraz brania za nie pe艂nej odpowiedzialno艣ci.
Adresatami gender coachingu s膮 wszystkie kobiety, kt贸re pragn膮 dalej pracowa膰 nad rozwojem w艂asnej 艣wiadomo艣ci i to偶samo艣ci, prowadz膮cych do budowy trwa艂ego, autentycznego i sp贸jnego wizerunku kobiety aktywnej w sferze biznesu, polityki czy spo艂ecznej. Kobiety, kt贸re nie zamierzaj膮 sta膰 z boku i przygl膮da膰 si臋 rozwojowi ich koleg贸w, kobiety, kt贸re zamierzaj膮 przeciwstawia膰 si臋聽 dyskryminacji ze wzgl臋du na p艂e膰, kt贸re chc膮 pokaza膰, 偶e potrafi膮 doskonale funkcjonowa膰 na rynku zawodowym, spo艂ecznym czy politycznym. Wiek, wykszta艂cenie, status spo艂eczny, finansowy, sytuacja rodzinna czy pogl膮dy polityczne nie maj膮 tu znaczenia. Liczy si臋 charakter i potencja艂 ka偶dej kobiety.
Gender coaching prowadzi膰 ma do budowy wizerunku, rozumianego jako ca艂o艣ciowego obrazu docieraj膮cego do wybranego rynku docelowego, w celu wywo艂ania okre艣lonego, emocjonalnego, d艂ugofalowego skojarzenia. Wizerunku, budowanego jako prostej, wiarygodnej, konkretnej, wyr贸偶niaj膮cej si臋, 艂atwej do zapami臋tania i sp贸jnej marki personalnej, rozumianej jako trwa艂ej reputacji.
Gender coaching adresowany jest wi臋c do zwyk艂ych kobiet oraz kobiet liderek (leadership coaching), kt贸re chc膮: wiedzie膰 dok膮d zmierzaj膮, przygotowa膰 si臋 do tego, wykorzysta膰 swoje mocne strony i szanse na rozw贸j, skutecznie komunikowa膰 swoj膮 mark臋, przewodzi膰, s艂ucha膰 i wprowadza膰 swoj膮 wizj臋 z czyn.聽
Wa偶ne by wybory, kt贸rych dokonujemy by艂y naszymi w艂asnymi wyborami, a nie kwesti膮 presji rodziny, wzor贸w spo艂ecznie akceptowanego zachowania czy schemat贸w my艣lenia. Gender coaching jest tu najbardziej skuteczna metod膮 pracy z kobietami!
Zainwestuj w siebie! Skontaktuj si臋 ju偶 dzi艣 ze mn膮 i do艂膮cz do kobiet 艣wiadomie kszta艂tuj膮cych swe kariery!聽
聽