Branding personalny a dotychczasowa komunikacja w polityce

Standardem 艣wiatowym sta艂 si臋 fakt, 偶e ka偶dego polityka otacza grupa ekspert贸w, kt贸rzy kreuj膮 jego wizerunek polityczny. 呕adna wypowied藕, czy publiczne wyst膮pienie nie ma charakteru spontanicznego, tylko jest zorientowana na cel. Cz臋sto u偶ywanym okre艣leniem na dzia艂ania podejmowane w trakcie kampanii wyborczych sta艂o si臋 te偶 s艂owo "profesjonalizacja" dzia艂a艅 politycznych. Przez profesjonalnie prowadzon膮 kampani臋 wyborcz膮 rozumie si臋 tak膮 kampani臋, kt贸ra prowadzona jest: przy udziale niezale偶nych specjalist贸w czy ekspert贸w, 聽w oparciu o stworzon膮 specjalnie na ten cel strategi臋 marketingow膮 (w kt贸rej punktem wyj艣cia powinny by膰 potrzeby wyborcy) a komunikacja marketingowa z wyborcami odbywa si臋 przy wykorzystaniu wszystkich mo偶liwych (dobrze gdyby by艂y one uzasadnione w danej sytuacji) instrument贸w marketingowych. Wraz z coraz szerszym stosowaniem koncepcji marketingu w polityce powsta艂y nowe zawody z nim zwi膮zane - specjali艣ci np. do spraw komunikowania masowego, analitycy rynku politycznego, bada艅 opinii publicznej, public relations, technicy reklam, kupowania czasu antenowego i przestrzeni reklamowej, trenerzy publicznych wyst膮pie艅 itd.

Czytaj wi臋cej...

Czym jest branding polityczny?

W dzisiejszych marketingowo prowadzonych kampaniach wyborczych nikt nie podwa偶a zasadno艣ci stosowania "zespo艂u metod, technik i praktyk spo艂ecznych maj膮cych na celu przekonanie obywateli, by udzielili poparcia cz艂owiekowi, grupie lub projektowi politycznemu", czyli po prostu marketingu politycznego. Skuteczne strategie wyborcze obejmuj膮 okre艣lenie: cel贸w dzia艂ania, czynnik贸w zale偶nych i niezale偶nych, elektoratu, tematu, planu kampanii, taktyki dzia艂ania oraz 艣rodk贸w niezb臋dnych do ich realizacji. Sukces partii czy kandydata politycznego osi膮ga si臋 dzi艣 poprzez k艂adzenie szczeg贸lnego nacisku na wyborc臋 - jego potrzeby i pragnienia. Celem kampanii wyborczej jest modyfikacja postaw obywateli: utwierdzanie (wzmocnienie intensywno艣ci postawy), neutralizacja (zmniejszenie intensywno艣ci postawy), krystalizacja (do pocz膮tkowo niezdecydowanych) b膮d藕 modyfikacja tw贸rcza (postawy s膮 tworzone). Jej skuteczno艣膰 w du偶ej mierze uzale偶niona jest od w艂a艣ciwego kszta艂towania wizerunku partii, jego cz艂onk贸w ale i polityka - lidera. To ich poszczeg贸lny wizerunek, ale te偶 wsp贸lny jest cz臋sto zasadniczym kryterium wyboru w momencie dokonywania transakcji w lokalu wyborczym. Wsp贸艂czesny 艣wiat, to era szybkiej wymiany informacji opartej jeszcze bardziej na relacjach spo艂eczno艣ciowych i zaufaniu. Wyborcy, czyli my wszyscy maj膮c dost臋p do informacji on-line oceniamy i jeste艣my poddawani permanentnej ocenie. Politycy i partie polityczne staj膮 przed potrzeb膮 zastosowania takiej metody, kt贸ra wykorzystuje najlepsze z mo偶liwych technik wypracowanych przez marketing polityczny, komunikacj臋 polityczn膮, coaching, mentoring czy kreacj臋.

Czytaj wi臋cej...