Ocena komunikacji prowadzonej przez kandydat贸w na prezydenta miast w 艣wietle opinii wyborc贸w.

Dokona艂am analizy prowadzonych kampanii wyborczych w Poznaniu przez poszczeg贸lne komitety wyborcze kandydat贸w na prezydenta miasta, co zosta艂o szczeg贸艂owo om贸wione w innym artykule. Zdecydowa艂am si臋 tak偶e sprawdzi膰 na ile komunikacja ta by艂a skuteczna za pomoc膮 badania ankietowego, kt贸rego za艂o偶enia i przebieg r贸wnie偶 om贸wi艂am.
Cel ten postanowi艂am osi膮gn膮膰 poprzez sprawdzenie stopnia zapami臋tania nazwisk kandydat贸w bior膮cych udzia艂 w wyborach na prezydenta miasta w 2002roku. Okaza艂o si臋, 偶e oko艂o p贸艂tora roku p贸藕niej tylko po艂owa wyborc贸w (bo 51,2% os贸b badanych) przypomina sobie nazwiska os贸b startuj膮cych w wyborach na prezydenta miasta, natomiast a偶 45,9% przyznaje si臋, 偶e nie pami臋ta 偶adnych nazwisk kandydat贸w. Najwi臋cej os贸b zapami臋ta艂o nazwiska kandydat贸w w Gnie藕nie (63%), w kt贸rym prezydentem zosta艂 nowy kandydat Jaromir Dziel, startuj膮cy聽 z Komitetu "Nowe Gniezno" maj膮cy w I turze wybor贸w drugie miejsce i jednocze艣nie, kt贸ry pokona艂 dotychczas urz臋duj膮cego Prezydenta Bogdana Trepi艅skiego. Najmniejszy stopie艅 zapami臋tania nazwisk (30,8%) odnotowano w Koninie, w kt贸rym co dziwne Kazimierz Pa艂asz zosta艂 po raz trzeci prezydentem miasta i to ju偶 w I turze wybor贸w.聽 W Kaliszu dodatkowo zauwa偶ono, 偶e stosunkowo du偶a ilo艣膰 os贸b (13,7%) podawa艂a b艂臋dne lub niew艂a艣ciwe nazwiska kandydat贸w bior膮cych udzia艂 w kampanii wyborczej, co 艣wiadczy o ma艂ym stopniu wykorzystania reklam utrwalaj膮cych nazwiska kandydat贸w.

Czytaj wi臋cej...

Analiza komunikacji marketingowej podj臋tej przez kandydat贸w na prezydenta miasta Poznania.


W 2003 roku przeprowadzi艂am badanie pierwotne, kt贸re oparte zosta艂o o technik臋 indywidualnych wywiad贸w pog艂臋bionych, uznan膮 jako najtrafniej wyja艣niaj膮c膮 problemy zwi膮zane z prowadzeniem przez kandydat贸w na Prezydenta Miasta Poznania dzia艂a艅 marketingowych podczas kampanii wyborczej, zako艅czonej wyborami w dniu 27.10.2002 roku i 10.11.2002 (druga tura wybor贸w). Wywiady te zosta艂y przeprowadzone w艣r贸d os贸b kieruj膮cych dzia艂aniami marketingowymi w poszczeg贸lnych sztabach wyborczych kandydat贸w prowadz膮cych kampani臋 wyborcz膮. Dotarcie do tych os贸b cz臋sto nie by艂o rzecz膮 prost膮 z powodu niejednokrotnie otaczania w biurach komitet贸w partyjnych jak膮艣 dziwn膮 i niezrozumia艂膮 dla mnie aur膮 tajemniczo艣ci, nazwisk os贸b odpowiedzialnych za stworzenie strategii czy prowadzenie dzia艂a艅 marketingowych podczas kampanii wyborczej. Dodatkow膮 przeszkod膮 by艂 cz臋sty brak ju偶 dzia艂aj膮cego biura komitetu wyborczego, zawi膮zywanego tylko na czas samych wybor贸w. Zastosowana technika indywidualnego wywiadu pozwoli艂a na g艂臋bsze wnikni臋cie w interesuj膮cy temat oraz umo偶liwi艂a szczer膮, otwart膮, pozbawion膮 wp艂ywu sugestii np. konkurent贸w dyskusj臋 z osobami, z kt贸rymi przeprowadzone zosta艂y wywiady. Oczywi艣cie zdawa艂am sobie spraw臋, 偶e wypowiedzi cz艂onka okre艣lonego sztabu wyborczego, nie mog膮 stanowi膰 podstaw do formu艂owania obiektywnych wniosk贸w, dotycz膮cych poprawno艣ci聽 i skuteczno艣ci stosowania poszczeg贸lnych narz臋dzi komunikowania marketingowego w polityce. Kierowa艂am si臋 jednak prze艣wiadczeniem, 偶e uzyskany t膮 droga materia艂 badawczy stanowi cenne 藕r贸d艂o informacji o praktycznym wymiarze stosowanych narz臋dzi, a kt贸rych efektywno艣膰 mo偶na ocenia膰, bior膮c pod uwag臋 ostateczne wyniki wybor贸w.

Czytaj wi臋cej...